مراحل ریست کردن انواع کوادکوپتر | آموزش کالیبره کردن هلی شات

25 اسفند 1401 0

در هنگام ریست شدن کوادکوپتر چه اتفاقی می افتد؟ چگونه کوادکوپتر را ریست کنیم؟ مانند هر وسیله الکترونیکی دیگری، کوادکوپترها گاهی اوقات ممکن است دچار نقص فنی شوند. در چنین شرایطی، ریست کردن پهپاد اغلب می تواند یک راه حل سریع و موثر باشد. وقتی که کوداکوپتر یا یک محصول دیجیتال را ریست می کنید این پیغام را به دستگاه می‌رسانید که تمام تنظیمات به حالتی برگردد که در زمان تولید در کارخانه بوده است و هیچ پیش فرض یا تنظیمات دستی که شما در این دخیل بوده اید را دیگر نمایش ندهد و به طور کلی حذف کند. حال سوال اصلی اینجاست که چه موقع کوادکوپتر را ریست کنیم؟ مراحل کالیبره کردن کواد کوپتر چگونه است؟ پاسخ این سوالات را تا آخر این مطلب دریافت خواهید کرد.

چه موقع هلی شات را ریست کنیم؟

ریست کردن هلی شات قطعا به عنوان یک ترفند برای کسانی که به تمام زوایا آن اشنا هستند شناخته میشود اما نباید برای کاربران مبتدی و نیمه حرفه ای این طور استدلال شود که می توانند در هر زمان و در هر موقعیتی از آن استفاده کنند. این اقدام صرفاً باید صورت گیرد که اتفاق جدی برای دستگاه رخ داده در آن موقع یک شخص اشنا به هلی شات به کالیبراسیون دستگاه اقدام کند. چند دلیل متداول وجود دارد که چرا ممکن است هلی شات نیاز به ریست داشته باشد. این شامل:

  • مشکلات نرم‌افزاری: اگر پهپاد شما با مشکلات نرم‌افزاری، مانند عدم پاسخگویی کنترلرها یا مشکل در اتصال به کنترل‌کننده مواجه است، تنظیم مجدد اغلب می‌تواند مشکل را برطرف کند.
  • مشکلات سخت افزاری: اگر کوادکوپتر شما با مشکلات سخت افزاری مانند نقص سنسور یا باتری معیوب مواجه است، ریست کردن کواد کوپتر ممکن است نتواند مشکل را برطرف کند. با این حال، گاهی اوقات می تواند به رفع مشکلات مربوط به نرم افزار که ممکن است مشکل سخت افزاری را تشدید کند، کمک کند.
  • مشکلات به‌روزرسانی میان‌افزار: اگر به‌ تازگی سفت‌افزار کوادکوپتر خود را به‌روزرسانی کرده‌اید و به درستی کار نمی‌کند، بازنشانی گاهی اوقات می‌تواند مشکل را رفع
  • فروش کوادکوپتر: اگر میخواهید پهباد خود را بفروشید یا هدیه دهید، بهتر است ابتدا آن را مجددا کالیبره کنید. این کار تمام اطلاعات و تنظیمات شخصی شما را پاک می کند و پهپاد را برای مالک جدید ایمن تر می کند.قبل
  • فراموش کردن رمز عبور: اگر رمز عبور هواپیمای بدون سرنشین خود را فراموش کرده اید، می توانید آن را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید و سپس یک رمز عبور جدید تنظیم کنید.
  • مهم است که توجه داشته باشید که تنظیم مجدد پهپاد شما تمام اطلاعات و تنظیمات شخصی شما را پاک می کند. این شامل گزارش های پرواز، تنظیمات دوربین، و هر تنظیمات سفارشی دیگری است که انجام داده اید. بنابراین، اگر مطمئن نیستید که آیا نیاز به ریست کواد کوپتر نیاز دارید یا خیر، بهتر است از دستورالعمل های سازنده استفاده کنید.
  • خرابی موتورهای کواد کوپتر: همه موتورها باید به خوبی کار کنند و هیچ کدام از آنها صدا یا لرزش غیرعادی ایجاد نمی کنند. اگر مشکوک هستید که یک یا چند موتور به درستی کار نمی کنند، پهپاد را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید.

آموزش گام به گام ریست کردن کوادکوپتر (هلی شات)

ریست کردن هلی شات در نگاه کلی اقدام ساده ای است و در چند حرکت خلاصه می شود. برای ریست کردن کواد کوپتر، باید دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید.
،کواد کوپتر را خاموش کنید
،ابتدا کوادکوپتر را بر روی زمین و در یک سطح کاملا صاف قرار دهید و مطمئن شوید که کاملا تراز است
،سپس رادیو کنترل و دستگاه را روشن کرده تا ارتباط بین این دو برقرار شود
،دکمه ریست را پیدا کنید. این دکمه معمولا در پایین کواد کوپتر یا روی کنترلر قرار دارد
،دکمه ریست را چند ثانیه فشار داده و نگه دارید
،کوادکوپتر شما ریستارت می شود و تنظیمات پیش فرض بازیابی می شود
حالا در ادامه فراید آموزش کالیبره کردن هلی شات باید به شما بگوییم که در مرحله بعدی هر دو جوی استیک را به سمت پایین و سپس چپ حرکت دهید تا ریست کردن کوادکوپتر با موفقیت به پایان برسد و شما یک کوادکوپتر ریست شده با تنظیمات اولیه کارخانه و آماده به کار داشته باشی

چند نکته اضافی درباره کالیبره کردن هلی شات

  • قبل از شروع به کار مطمئن شوید که کوادکوپتر خاموش است. این از هر گونه آسیب تصادفی جلوگیری می کند
  • پس از ریست کواد کوپتر، تنظیمات را بررسی کنید تا مطمئن شوید که همگی درست هستند.
  • منتظر بمانید تا کوادکوپتر ریستارت شود. این ممکن است چند ثانیه طول بکشد.
  • دکمه ریست را چند ثانیه فشار داده و نگه دارید. این اطمینان حاصل می کند که فرآیند reset کامل شده است.
  • از ریست کردن پهباد خود همچنان با مشکل مواجه هستید، ممکن است لازم باشد برای راهنمایی بیشتر با سازنده تماس بگیریداگر پس


نحوه ریست کردن کوادکوپتر DJI

برای تنظیم مجدد پهپاد DJI، باید پهپاد DJI خود را با استفاده از کابل USB به رایانه شخصی یا لپ تاپ متصل کنید. این مراحل را دنبال کنید:
  1. شما باید برنامه DJI Assistant را روی دستگاه های خود نصب کنید. این برنامه را می توان بر روی رایانه های Windows یا Mac OS بارگیری کرد. برای نسخه اندروید می توانید فروشگاه Google Play را بررسی کنید.
  2. پهپاد خود را روشن کنید.
  3. باید کواد کوپتر خود را با استفاده از کابل USB که همراه آن است به لپ تاپ خود متصل کنید. همچنین می توانید از کابل های USB سازگار دیگر استفاده کنید.
  4. برنامه DJI Assistant را باز کنید و منتظر بمانید تا کوادکوپتر را شناسایی کند. این ممکن است چند ثانیه طول بکشد.
  5. می‌توانید کوادکوپتر را در صفحه دستگاه‌های متصل ببینید. پهپاد خود را انتخاب کنید و سپس بر روی تایید کلیک کنید.
  6. مورد بعدی این است که بر روی Firmware Update کلیک کنید. پس از آن، می‌توانید دکمه «بازیابی پیش‌فرض‌های کارخانه» را ببینید.
  7. روی دکمه بازنشانی کارخانه کلیک کنید و سپس زمانی که از شما خواسته شد تا بازنشانی را تأیید کنید تأیید کنید. یک نوار پیشرفت ظاهر می شود که پیشرفت بازنشانی را نشان می دهد. هنگامی که بازنشانی کامل شد به شما اطلاع داده می شود.


فیلم ریست کردن یا کالیبره کردن کوادکوپتر سایما

در ادامه ویدیو مراحل ریست کردن یا کالیبره کردن کواد کوپتر سایما ارائه شده است: (برای مشاهده این ویدیو باید فیلترشکن خود را روشن نمایید)

نحوه reset کردن سایر مدل های هلی شات

اکثر پهپادها را می توان با استفاده از برنامه ای که سازنده آنها ارائه می دهد، ریست کرد. با این حال، برخی از انواع هلی شات ذوجود دارند که می‌توانند بدون استفاده از اپلیکیشن خاصی هم ریست شوند. پهپادهای طوطی مانند Parrot Mambo و Parrot Bebop را می توان با دنبال کردن مراحل زیر بازنشانی کرد:
  1. کواد کوپتر را روشن کنید و منتظر بمانید تا LED ها سبز شوند.
  2. دکمه پاور را به مدت 30 ثانیه فشار داده و نگه دارید.
  3. دو LED پهپاد به طور متناوب قرمز می شوند و با پیشرفت فرآیند بازنشانی، بیشتر چشمک می زنند.
  4. تا زمانی که LED ها به رنگ سبز باز نگردند، دکمه پاور را رها نکنید.
  5. هنگامی که LED ها به رنگ سبز باز می گردند، یعنی کوادکوپتر با موفقیت ریست شده است.

اگر کواد کوپتر شما یک برنامه خاصی دارد، معمولاً می توانید با دنبال کردن این مراحل آن را کالیبره کنید:

برنامه را روی گوشی هوشمند یا تبلت خود نصب کنید.
با استفاده از اپلیکیشن، پهپاد را به دستگاه خود متصل کنید.
در برنامه به دنبال گزینه "Reset" یا "Factory Reset" بگردید.
برای کالیبره کردن کواد کوپتر، دستورالعمل‌های موجود در برنامه را دنبال کنید.

ریست کردن کوادکوپتر یک فرآیند نسبتا ساده است. چه بخواهید پهپاد خود را با استفاده از برنامه یا بدون برنامه تنظیم مجدد کنید، مراحل نسبتاً ساده هستند. با انجام مراحل بالا، می توانید به راحتی پهپاد خود را ریست کرده و آن را به هوا برگردانید.

طرز کالیبره کردن کنترلر کواد کوپتر

مراحل reset کنترلر کوادکوپتر آورده شده است:
  1. دکمه ریست را پیدا کنید. دکمه ریست معمولاً در پشت کنترلر قرار دارد. ممکن است یک دکمه کوچک و فرورفته باشد، بنابراین شاید لازم باشد برای فشار دادن آن از یک گیره کاغذ یا شی کوچک دیگری استفاده کنید.
  2. دکمه ریست را فشار داده و نگه دارید. دکمه را حدود 10 ثانیه نگه دارید.
  3. دکمه ریست را رها کنید. کنترلر دوباره راه اندازی می شود و به تنظیمات کارخانه بازنشانی می شود.

در اینجا مراحل خاص برای ریست کنترلر پهپادهای مختلف آورده شده است:
  • DJI Mavic: دکمه های C1 و C2 در پشت کنترلر را حدود 10 ثانیه فشار داده و نگه دارید.
  • DJI Phantom: دکمه پاور روی کنترلر را حدود 10 ثانیه فشار داده و نگه دارید.
  • DJI Spark: دکمه پاور روی کنترلر را حدود 10 ثانیه فشار داده و نگه دارید، سپس دکمه C1 را فشار داده و نگه دارید تا کنترلر دوباره راه اندازی شود.
  • DJI Mini 3 Pro: از بالای صفحه روی کنترلر به پایین بکشید، سپس روی نماد تنظیمات در گوشه بالا سمت راست کلیک کنید. به پایین بروید و System را انتخاب کنید، سپس روی Reset کلیک کنید.
توجه: با تنظیم مجدد کنترلر، تمام تنظیمات و داده های شما پاک می شود. اگر برنامه‌های پرواز یا تنظیمات ذخیره‌شده‌ای دارید که می‌خواهید حفظ کنید، قبل از بازنشانی کنترل‌کننده، حتماً از آن‌ها نسخه پشتیبان تهیه کنید.

طرز ریست کردن وای فای (WIFI) کواد کوپتر

اگر نمی‌توانید هلی شات خود را به Wifi خود متصل کنید، ریست اطلاعات Wifi به حالت پیش‌فرض ممکن است به رفع این مشکل کمک کند. توجه داشته باشید که تنظیم مجدد Wifi فقط اطلاعات Wifi را بازنشانی می کند و بقیه داده های شما دست نخورده باقی می ماند. در زیر مراحل تنظیم مجدد وای فای پهپاد DJI آمده است:
  1. کواد کوپتر DJI خود را روشن کنید. برای انجام این کار، به یک ضربه و فشار طولانی دیگر روی دکمه پاور نیاز دارید تا فن آن را لگد بزند. این ترتیب روشن شدن بیشتر پهپادهای DJI است.
  2. نوع برنامه DJI که برای ریست کردن کوادکوپتر استفاده می کنید به مدل شما بستگی دارد. برای مشاهده لیستی از برنامه ها و نرم افزارهای موجود و کوادکوپترهای سازگار با این نرم افزار می توانید وب سایت رسمی DJI را بررسی کنید.
  3. می توانید به منوی Wi-Fi در برنامه بروید. پس از آن، می توانید دکمه روشن/خاموش پهپاد را فشار داده و نگه دارید تا زمانی که پهپاد سه بوق تولید کند که معمولاً در کمتر از 10 ثانیه یا در 10 ثانیه رخ می دهد. بوق سوم تأیید می کند که Wifi ریست شده است.
  1. هنگام اتصال هلی شات خود پس از تنظیم مجدد Wifi، باید رمز عبور پیش فرض را وارد کنید. معمولاً رمز عبور پیش فرض در کنار کد QR یافت می شود.


نتیجه گیری

در این مقاله به دلایل رایج ریست کردن کوادکوپتر و مراحل ریست کردن آن پرداخته ایم. اگر صاحب یک کواد کوپتر باشید، دانستن اینکه چگونه پهپاد خود را کالیبره کنید می تواند در دراز مدت در زمان و هزینه شما صرفه جویی کند. با ریست کردن کواد کوپتر خود می توانید مشکلات مختلفی مانند مشکلات اتصال، مشکلات GPS و نقص دوربین را حل کنید. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که reset کردن امولتی روتور باید آخرین راه حل باشد و همیشه باید سعی کنید قبل از تنظیم مجدد پهپاد خود، هر مشکلی را شناسایی و عیب یابی کنید.

فروشگاه آنلاین آریا آرسی به عنوان یکی از اصلی ترین اعضای دخیل در صنعت و حوزه کوادکوپتر در ایران برای رفاه حال هر چه بیشتر مشتریان و دوستداران اقدام به ارائه خدمات رایگان کوادکوپتر کرده است. پس همین حالا با ما تماس بگیری و از مشاوره های رایگان ما بهره مند شوید.

سوالات متداول

چگونه کوادکوپتر را به تنظیمات کارخانه ریست کنیم؟

برای ریست کردن کواد کوپتر خود به تنظیمات کارخانه، دکمه ریست را روی پهپاد یا کنترل از راه دور خود پیدا کنید. دکمه را چند ثانیه فشار دهید و نگه دارید تا چراغ های آن شروع به چشمک زدن کند. دکمه را رها کنید و
هلی شات به تنظیمات پیش فرض خود باز می گردد.

چگونه کواد کوپترهای کوچک را کالیبره کنیم؟

برای reset یک پهپاد کوچک، ابتدا آن را خاموش کرده و باتری را خارج کنید. دکمه پاور را به مدت 5 تا 10 ثانیه فشار داده و نگه دارید، سپس دکمه را رها کنید. باتری را دوباره وارد کنید و کواد کوپتر را روشن کنید. اکنون باید به تنظیمات پیش فرض خود برگردد.

نحوه reset کردن کواد کوپتر اسباب بازی چگونه است؟

ریست کردن پهپاد اسباب بازی شامل خاموش کردن هلی شات و جدا کردن باتری است. دکمه پاور را به مدت 5 تا 10 ثانیه فشار داده و نگه دارید تا برق باقیمانده تخلیه شود، سپس باتری را دوباره وصل کرده و کواد کوپتر را روشن کنید.

مقالات پیشنهادی

نظرات